Fersk statistikk fra HMS-kortene viser at de alle fleste som jobber på norske byggeplasser kommer fra Norge eller våre nærmeste naboland. Våre bedrifter har fortsatt et stort behov for arbeidskraft om vi skal klare å løse alle oppgavene vi står overfor, sier Jon Sandnes, adm. dir. i BNL.
Byggenæringens Landsforening (BNL) henter ut statistikk fra HMS-kortene for byggenæringen hvert år. Statistikken er fordelt på statsborgerskap, alder og kjønn.
Arbeidsmarkedet i byggenæringen har aldri vært knappere og innvandringen fra de landene byggenæringen historisk sett har rekruttert arbeidskraft fra er på vei ned, sier Sandnes videre.
67 prosent av arbeidstakere som er registret med HMS-kort i byggenæringen kommer fra Norge. Dette er liten økning fra i fjor.
Fortsatt er det slik at arbeidstakerne fra Norge, Sverige, Polen og Litauen utgjør nesten 90 prosent av de ansatte. Det blir stadig færre svensker, mens vi ser at andel litauiske statsborgere fortsatt øker. Vi får også flere arbeidstakere fra Kroatia og Romania, mens arbeidstakere fra Danmark og Tyskland har det laveste nivået siden HMS-kort ble innført, sier Sandnes.
Sandnes peker på at når andelen nordmenn har økt, kan det se ut som om de siste årenes vekst i byggenæringen er løst med mer norsk arbeidskraft.
Statistikken viser som tidligere at kjønnsbalansen fortsatt er svært skjev.
En utfordring i dag er at det er for få jenter i byggenæringen. Dette handler nok mye om kultur, holdninger og tradisjoner. Dette er en trend vi ønsker å snu fordi vi vet at det finnes mange muligheter for alle i vår næring, og vi har ikke råd til bare å rekruttere halvparten av talentene, sier Sandnes.
Det er flest 30 åringer i byggenæringen. Finanskrisen på slutten av 80-tallet bidro til et stort kompetansetap i næringen, og påvirker også alderssammensetningen i næringen i dag.
Sandnes mener det er helt vesentlig at ungdom ser alle mulighetene som ligger i næringen.
Byggenæringen er en bransje i spennende teknologisk utvikling som skal bidra til å stoppe klimaendringene og forme fremtidens by og samfunn. Å velge en utdanning innen bygge- og anleggsnæringen, vil gi gode muligheter for å få en spennende jobb. Dette gjelder enten man tar fag-/svennebrev eller videreutdanning ved en teknisk fagskole, en høgskole/universitet, avslutter Sandnes.
Om HMS-kort:
- 1. januar 2008 innførte myndighetene krav om HMS-kort (tidligere ID-kort) for alle som jobber på bygge og anleggsplasser. Hensikten med ordningen er å få mer kontroll over hvem som er på bygge og anleggsplassene og hvem de arbeider for og økt sikkerhet på bygge- og anleggsplasser.
- Alle virksomheter som utfører arbeid på bygge- og anleggsplasser, både norske og utenlandske er pålagt å utstyre arbeidstakere med HMS-kort
- HMS-kortet er personlig og skal ikke overdras til andre
- Kortet skiftet navn i 2016 og heter nå HMS-kort.
- Myndighetene har nå også innført muligheten til å hente ut sanntidsinformasjon på HMS-kortene
- HMS-kort er også et seriøsitetstiltak. Forbrukere bør derfor alltid spørre håndverkeren man har hyret inn om å vise HMS-kort