VVSforum starter 2016 med å sette fokus på de fem rørleggerkjedene vi har her i landet, én artikkel hver dag denne uka. Dagens gjest,
Varme & Bad AS (VB) som med sine 200 lokale rørleggerbedrifter er en landsdekkende rørleggerkjede som jobber mot både privat- og bedriftsmarkedet. Medlemsbedriftene installerer, drifter og vedlikeholder alt innen rør-infrastruktur. Dessuten påtar de seg totalleveranser der de tar hånd om hele den praktiske gjennomføringen.
- Fagmannens arbeid og måten kunden blir fulgt opp på prioriteres høyt av våre medlemsbedrifter for å sikre best mulig kvalitet, sier daglig leder Øystein Kjellsen.
VVS forum spør om han er fornøyd med det økonomiske resultatet for VB i 2014 som kommer frem i Brønnøysundregistrene. Driftsinntekter på vel 83 millioner kroner og et resultat på nær 2,8 millioner. Og hvordan ser det ut for 2015 – og 2016?
- Resultat betyr alltid noe, men sier egentlig lite med en kjedemodell slik VB er bygget opp. Det er lønnsomheten ute i bedriftene som teller. Her er det gledelig å se at den enkelte medlemsbedrifts prioriteringer resulterer i økte resultater for 2014. Medlemsbedriftene i VB økte lønnsomheten i snitt for 2014, tross hardere konkurranse og et tøft marked.
- Kikker vi på den enkelte bedrift, kan vi se at mange av våre medlemmer har gjort det betydelig bedre i 2014 enn tidligere år, fastslår Kjellsen.
Medlemsbedriftene har fra 2013 til 2014 hatt en fin utvikling, med en omsetningsvekst på omkring 200 millioner, påpeker han.
Alle de 200 medlemsbedriftene er håndverksbedrifter, og poenget er ikke at VB skal ha flest mulig medlemmer. –Vi er nøye på hvem vi tar inn i kjeden, og har sagt nei til flere, sier han.
- Vi jobber hardt for å støtte våre medlemmer, og har som sagt flere bedrifter med sterk vekst. Vi ser at de kaprer jobber i hard konkurranse med lokale og nasjonale aktører. I de senere årene har vi hatt få konkurser, noe som også gjenspeiler nettopp kvaliteten hos den enkelte medlemsbedrift.
Kjellsen ser tilbake på 2014 med stor tilfredshet.
- Vi er spesielt fornøyd med at bedriftene tjente mer enn i 2013. Og for 2015 ser resultatet også ut til å bli bra.
Kjellsen mener at mye av bakgrunnen til at VB-bedriftene gjør det bra er at de gode til å fronte egen fagkompetanse i et konkurranseutsatt marked. Kunden i dag er krevende. Dette møter VB-bedriftene med innsalg av gode løsninger som treffer kundenes spesifikke behov. Effektivitet og sterkt fokus på effektive arbeidsprosesser gjør at det fortsatt er mulig å skape god lønnsomhet. VBs eiere har av denne grunn stått fast ved at kjeden skal ha et særlig fokus på utvikling av kompetanseprogrammer som bidrar til å øke den enkelte medarbeiders fagkompetanse og holdninger.
Kjellsen mener at mye av fortjenesten ligger i nettopp dette. Fagarbeidere med styrket kompetanse gir økt konkurransekraft.
- Forventningene til 2016 er høye. Vi har god deltakelse på de aktivitetene som kjøres i kjedens regi, og da særlig på våre kompetanseprogrammer. Programmet VB Lærling som ble avholdt høsten 2015 landet rundt ga en deltakelse på over 90 prosent. 173 lærlinger deltok totalt. Lærlingeprogrammet er vi veldig stolte av. Bedriftene viser et stort engasjement og sørger for at flest mulig av deres lærlinger deltar både på de lokale og nasjonale samlingene vi gjennomfører.
- Vi står selv bak utviklingen av kompetanseprogrammene. Disse er unike for bransjen og fremstår som meget interessante også for andre bransjer, sier han. Kjellsen er selv foreleser på flere av programmene.
Han trekker frem VB Lederen, et 2-dagers bedriftsutviklingsprogram for daglig ledere og eiere i kjedens bedrifter. Dette skal bidra til å videreutvikle bedriftene. Over 150 bedriftsledere fra mer enn 100 bedrifter i VB har så langt gjennomført programmet. VB Lederen gjennomføres over to intensive dager hvor hovedtema er kunden, arbeidsprosesser, og vekslinger. Resultatet av dagene er en egen strategisk plan for medlemsbedriften.
- Satt i et skikkelig system gir dette et glimrende utgangspunkt for lønnsomhet og konkurransekraft, sier Kjellsen.
Høsten 2015 ble det laget et nytt opplegg for lærlingene med fokus på sanitær, vann inn og vann ut. Tema var også om hva som kreves og hva som er smart å ha fokus på før fagprøven. Dette engasjerte, og det var tydelig at budskapet var riktig. Det var også praktiske oppgaver og gjennomgang med 3 leverandører denne dagen, forteller Kjellsen. Han legger til at Svein Marienborg, som er kursleder og har vært medlem av prøvenemda i Oslo i 10 år, hadde mange gode og verdifulle tips til lærlingene.
Under de forrige VVS-Dagene kjørte vi et nasjonalt opplegg for VB Lærlingene hvor mer enn 150 motiverte lærlinger deltok på det spesialtilpassede programmet.
Øystein Kjellsen vil også fremheve VB Tekniker I og II, et faglig kompetansetilbud som han mener er på høyde med det beste av kompetanseprogrammer i bransjen, og som bidrar til å utvikle teknisk kompetanse på et høyt nivå.
VB Kundereisen er et program som bidrar til å bevisstgjøre rørleggerens rolle i å skape gode kundeopplevelser som bidrar til å få ambassadører for kjeden og den lokale VB bedrift.
- Så har vi VB Trainee, et 5 moduls program som går over 8 måneder, for unge talenter blant kjedens medlemmer. Hvert år velges det ut 12 talenter fra hele landet. Tema er ledelse, økonomi, markedsføring, strategi, produksjon, logistikk, kvalitet, HMS, kosthold og trening og selvsagt effektive arbeidsprosesser, forteller Kjellsen og legger til at det sjette kullet nå er i gang.
Den siste aktiviteten han påpeker er Byggcamp. –Dette er en yrkesmesse som har befestet sin posisjon som en stor og viktig arena for yrkesfag. Nå sist ble messen avholdt torsdag 1. oktober fra tidlig morgen til langt ut på ettermiddagen. Over 3.000 elever, rådgivere, foreldre m.fl var innom i løpet av en hektisk dag.
-Byggcamp har blitt en viktig faktor i Rogaland når det gjelder fremsnakking av yrkesfagene. Både utdanningsinstitusjoner, opplæringskontorer, bedrifter, leverandører, ungdommer og foreldre deltar her. Her kan man få informasjon, kunnskap og ikke minst knytte kontakter, sier han. Konseptet videreføres nå til flere deler av landet, blant annet til Østlandet.
- Utover dette året skal vi jobbe videre med inntjening, og arbeide for å sikre resultatene og skape økt konkurransekraft for rørleggere. Selv om det er mange om beinet der ute, er dette målet, sier Øystein Kjellsen i Varme & Bad til slutt (bildet under).
Satser på økt lønnsomhet og konkurransekraft
I 2016 vil vi legge et ekstra trykk på utvikling for økt lønnsomhet og konkurransekraft hos den enkelte medlemsbedrift, sier daglig leder i Varme & Bad AS, Øystein Kjellsen. Han bygger sin uttalelse på det han mener er en fin utvikling de siste 2-3 årene for rørleggerkjeden. Mye av grunnlaget legges i de kompetanseprogrammene som er utviklet.
Denne artikkelen er over 8 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.