Offentlige aktører har de siste årene dreid kriteriene i konkurransegrunnlagene over fra å ha hovedvekt på pris til å ta et mer helhetlig perspektiv på tilbyderens kvaliteter. Dette ønskes velkommen av Bravida VVS Engineering, som har bygget opp et stort fagmiljø der de ansattes kompetanse står i sentrum.

Dreiningen i praksis kan skyldes mange ting, men én av årsakene bransjefolk trekker fram er de mange sakene som har florert der useriøse tilbydere har fått viktige kontrakter, som det har kostet det offentlige store summer å rydde opp i etterpå.

- Vi har sett at bevisstheten rundt et rikere konkurransegrunnlag har vokst i takt med erfaringene man har gjort seg med pris som viktigste kriterium. Det virker jo fornuftig at prisen er den som til syvende og sist skal være utslagsgivende for valg av leverandør, men det inviterer jo også til kortsiktighet og hjørnekutting, forteller Jonas Gustumhaugen, daglig leder i Bravida VVS Engineering.

Gustumhaugen synes derfor er det gledelig at offentlige virksomheter nå nærmer seg de private virksomhetene når det gjelder anbud.

- Min erfaring er at man så langt har hatt mer fokus på å tenke langsiktig i det private, i hvert fall der byggherren skal eie og drifte bygget selv, sier Gustumhaugen.

Kompetanse
Gustumhaugen leder en rørleggerbedrift som har hatt faglig utvikling og kompetansebygging som sin strategi i kampen om kontraktene. Der mange andre har konsentrert seg om å kutte kostnader og finne stadig billigere produkter for å vinne anbudene, har Bravida VVS Engineering bygget opp et stort fagmiljø der det er de ansattes kompetanse som står i sentrum. De har mer enn én gang måttet se seg slått på pris i offentlige anbud, men har også mer enn én gang måttet rydde opp etter andre i kjølvannet av at en «lavpris-tilbyder» har demonstrert at billig ikke alltid er synonymt med bra.

- Det kan være frustrerende å ta over etter en aktør som ikke har gjort jobben ordentlig, når du vet at kunden hadde spart både tid og penger på å ikke velge det som kan virker som den billigste løsningen fra begynnelsen. Nå skal det sies at også mange såkalt seriøse aktører har hatt sine svin på skogen, spesielt når det gjelder å holde kontroll med at innleide underleverandører overholder lover og regler, sier Gustumhaiugen, som håper dette skyldes svikt i rutiner heller enn bevisste strategier hos de han liker å tenke på som kvalitetsleverandører.

- Jeg mener dette underbygges når du ser på hvor raske de er til å rydde opp og gå videre når slike ting avdekkes. De fordufter ikke fra jordens overflate, men tar ansvar og står løpet ut, sier Gustumhaugen og understreker at han ikke ønsker å henge ut noen.

Langsiktighet gir lønnsomhet
Jonas Gustumhaugen ser med glede at enkelte offentlige aktører tar ansvar og bestiller for å skape bærekraft og langsiktighet. Han berømmer i den anledning Omsorgsbygg og deres ferske utlysing av rammeavtale for kjøp av rørleggertjenester.

- Omsorgsbygg har endret vektingen av de forskjellig kriteriene, og nå teller pris kun 35 prosent, noe som alltid talte minimum halvparten av konkurransene tidligere. I det nye konkurransegrunnlaget legger de mer vekt på leverandørens arbeidsprosess og -rutiner som skal brukes for å gjennomføre oppdraget (25 prosent), og arbeidslederens personlige egnethet (30 prosent), forteller han og fortsetter:  - Det betyr at arbeidsmetoden, rutiner og kompetansen til nøkkelpersonell teller mer enn prisen, noe som igjen gjør at vi konsentrerer oss om å sette sammen et best mulig faglig begrunnet anbud i stedet for å sitte og regne på skruer og muttere.»

Å spare seg til fant
Blant nøkkelpersonellet Jonas snakker om, nevnes arbeidsleder Odd Skar. Han er en av bransjens ringrever med flere tiårs erfaring som serviceleder på små og store prosjekter, og er det én ting han har lært i løpet av et langt arbeidsliv, så er det at kortsiktighet sjelden lønner seg.

- Kvalitet er et komplisert begrep hvor pris bare er ett av flere aspekter. Pris er jo viktig for å kunne evaluere et produkt eller en løsning, men jeg mener det er feil å se på pris som det viktigste kriteriet for om en løsning skal velges eller ei, forteller Odd Skar, som har jobbet med små og store rørleggerprosjekter i mer enn en mannsalder.

- Jeg har jo vært med en stund og sett hvordan grensene har flyttet seg i takt med stadig tøffere konkurranse i bransjen. Nå virker det heldigvis som om man har forstått at lav pris ikke nødvendigvis er det samme som billig, men at det kan bli dyrt i lengden å velge andre- og tredjerangs løsninger fordi man vil spare penger i et kortsiktig perspektiv.»

Nå ser både Gustumhaugen og Skar frem til flere anbud og konkurransegrunnlag som vektlegger kvalitet og kompetanse fremfor billige priser. Og når det gjelder utlysingen fra Omsorgsbygg, er de begge overbevist om at den beste leverandøren er den som best forstår kundens egenart og utformer langsiktige løsninger tilpasset dette. Koste hva det koste vil.