Dersom standarden ikke følges, må byggetiltakene forholde seg til kapittel 14 i SAK10, som angir nærmere obligatoriske områder for uavhengig kontroll, at kommunene uansett kan kreve uavhengig kontroll på skjønnsmessig grunnlag, samt prosedyrer for gjennomføring av kontroll. Ansvarlig kontrollerendes ansvar overfor bygningsmyndighetene er angitt i SAK10 § 12-5, som sammen med § 12-6 (særskilte bestemmelser om ansvar) gjelder uansett om standarden brukes eller ikke.
Standarden gir de generelle prinsippene for kontroll uavhengig av fagområde. De enkelte fagområder er supplert gjennom normative tillegg. De normative tilleggene er fagspesifikke og bygget opp med same struktur som standarden og slik at de gir et eget basisdokument for å bestemme kontrollomfang for hvert fagområde. De fagområdene hvor det stilles krav om uavhengig kontroll er tatt med som normative tillegg.
Der har vært viktig å få fram standarden som vil være et nødvendig verktøy for gjennomføringen av kontrollkravene i regelverket og at standarden blir kjent i god tid før forskriften trer i kraft sier formann i standardiseringskomiteen Olav Berge, spesialrådgiver i BE.
Selv om det ikke har vært full enighet I komiteen mener vi det er riktig å sende ut forslaget slik det foreligger. Arbeidet vil gå videre og vi håper på mange gode kommentarer i høringsrunden som vil gi oss et anvendelig verktøy
Det har vært en utfordring for komiteen å utarbeide standarden på en slik måte at den blir forstått og blir brukt i alle former for byggeprosjekter. Samtidig skal det settes formelle krav til utførelsen av kontroll for å sikre kvaliteten på kontrollen og til de foretakene som skal utføre kontroll.
For å laste ned høringsforslaget:
http://www.standard.no/no/Standardisering/Standarder-pa-horing/
Se høringsbrevet her (pdf)
Kilde:BE