Skanskas garanti innebærer en dobling fra dagens lovpålagte frist.
Skuffet over bransjen
Fagdirektør Thomas Bartholdsen er skuffet over at resten av bransjen ikke har fulgt opp Skanska Boligs 10-års garanti.
- Forbrukerrådet har ikke glemt saken, og vil fange opp kravet om 10-års reklamasjonsfrist på bred basis.
Regjeringen bør følge opp
Han forventer at politikerne nå vil følge opp:
- Når Skanska Bolig nå viser at det går an, og bransjen ikke gjør noe, bør regjeringen følge opp. Det er vanskelig å forstå at regjeringen ikke vil styrke forbrukervernet for norske boligkjøpere.
- Ti års reklamasjonstid gir en betydelig større trygghet hos boligkjøperen ved at mangler vil bli rettet opp også dersom de oppdages først etter mange år, sa administrerende direktør i Skanska Bolig, Magnus Hvam under lanseringen i sommer.
Den største investeringen
Direktør Randi Flesland roste Skanska Bolig for å gå foran, og la til at det var en seier for fremtidens boligkjøpere:
- Vi forventer at også andre kvalitetsbevisste boligbyggere kommer etter. Det er ingen grunn til at boliger som skal stå i 100 år, ikke skal tåle 10 års reklamasjonsfrist. Kjøp av bolig er den største investeringen de aller fleste gjør i løpet av sitt liv. Loven gir likevel like lang reklamasjonsfrist ved kjøp av en mobiltelefon som en ny bolig.
Kilde. forbrukerportalen