- De som har omstillingsevne vil klare seg, tror Bravidas administrerende direktør Tore Bakke. - Jeg er veldig spent på senvirkningene av koronaepidemien, og jeg tror det er mange bransjer og kunder av oss som vil slite med å komme tilbake på det nivået de var på før utbruddet.
Bravida har så langt klart seg greit gjennom koronapandemien, takket være streng kostnadsstyring, god håndtering av situasjonen og aktivitet i prosjektmarkedet. Men administrerende direktør Tore Bakke er spent på hvordan senvirkningene situasjonen vil gi for markedet og bedriften.
- Det ene er koronapandemien og alle tiltak og det skumle det fører med seg. Men selv om landet begynner å få kontroll på koronasituasjonen er det mange bransjer som ikke vil komme tilbake på det nivåer de var på før utbruddet. De bransjene er jo kunder av oss, derfor er jeg veldig spent på etterspørselen etter våre tjenester og produkter framover i tid, sier han til VVSforum.
- Med tanke på at oljeprisen i tillegg er lav og at den norske krona er svært svak vil det forsterke langtidseffekten. Jeg er rimelig sikker på at volumet i markedet vil falle, og at det blir tøffere tider noen år framover.
Omstilling blir viktig
Bravidas administrerende direktør er også sikker på at byggebransjen står over en stor omstillingsprosess. Det vil føre til store utfordringer for noen næringer, men at det også vil dukke opp nye muligheter.
- Det vil si at en del bygg vil transformeres over til en del andre aktiviteter enn de har i dag. For teknisk bransje vil det åpne seg en del muligheter spesielt innenfor rehabiliteringsmarkedet. Nybygg vil det trolig bli mindre av med redusert etterspørsel fra privatmarkedet, sier han da vi ber ham om å ta en kikk inn i krystallkula.
- Når markedet går ned, vil de som er best og flinkest med kundene og som leverer gode tjenester ha muligheter i markedet framover, men det vil bli større skille mellom de beste og de som ikke er så dyktige.
- Og du er trygg på at Bravida vil klare denne overgangen?
- Ja, det er jeg. Vi har levert gode resultater de siste årene og har eiere som har hatt en nøktern utbyttepolitikk, det gir oss en solid balanse og egenkapital. Samtidig har vi en god ordrereserve og ikke minst ansatte med høy kompetanse som helt sikker vil omstille seg etter behov. Summen av det, gjør at vi bør kunne møte dette på en god måte.
Organisasjonen ble utfordret
Bakke legger ikke skjul på at organisasjonen ble utfordret på alle måter i det Erna Solberg lukket ned landet 12. mars. Men mener samtidig at de har klart å håndtere det på best mulig måte.
- Vi har etablert beredskapsplaner i bedriften i tilfelle det skjer akutte hendelser. Selv om de ikke beskriver slike dimensjoner som oppsto nå, dannet de føringer for hvordan vi skulle forholde oss. Vi opprettet blant annet en beredskapsgruppe som har vært aktiv siden utbruddet og som har hatt ansvaret for håndteringen av situasjonen.
En av utfordringene, var at de sentrale føringene endret seg fra dag til dag i forhold til karantene- og permitteringsregler, sykepengeordninger, bestemmelser om å være hjemme med barn da barnehager og skoler stengte osv.
- Alt dette måtte det lages nye lønnsarter til, og med mer enn 3000 ansatte du skal vite status på til enhver tid, sier det seg selv at det er en stor oppgave. Takket være at ansatte har vært positive, var alt på plass og ført i systemer den påfølgende helgen etter at Erna «trykket på knappen».
Tre sentrale punkter
Bedriften har tre sentrale punkter de jobber utfra i disse tider, forteller han:
1) Ta vare på de ansatte med tanke på smittefare i arbeidssituasjon, i møte med kunder og de man bor i sammen med. Fra dag en har vi forholdt oss til alle råd som har kommet fra sentrale myndigheter.
2) Ta vare på selskapets verdier når volumet faller. Det gjøres ved å ta tak i kostander, sørge for at pengestrømmen inn går sin gang, at vareflyten opprettholdes osv - slik at de ansatte som ble permittert har en jobb å komme tilbake til når normalsituasjonen inntreffer.
3) Holde hjulene best mulig i gang. Også det i tråd med hva myndighetene ønsket og som en del av nasjonale dugnaden.
- I sum har vi endret rutiner for å ivareta sikkerhet for at flest mulig skal kunne stå i jobb. Her er risikovurdering, samt implementering og etterlevelse av nye arbeidsrutiner viktige .
Bakke trekker fram en stabil organisasjon som en viktig suksessfaktor, med hyppige ledermøter og møter med tillitsvalgte og vernetjenesten slik at alle har vært involvert.
- I det hele tatt har vi jobbet mye den siste måneden med koronarelaterte oppgaver, som har preget administrasjonen og ledelsen.
- Det handler om å ikke miste hodet når krisen oppstår, men agere rasjonelt. Selv om man ikke har hele oversikten, må man handle ut fra den informasjonen som foreligger og ikke skape kaos.
- Jo, jeg synes vi har håndtert det ganske bra, konkluderer han.
Han trekker samtidig fram bransjeforeningene og NHO for at de har gjort en god jobb, ikke minst i forhold til å være raskt ute med smittevernsanbefalinger på byggeplass.
Mange i karantene
- Merket dere store endringer på ordretilgangen da landet ble lukket ned?
- Den første tiden var preget av at folk var veldig engstelige, pluss at mange ble sittende i karantene på grunn av utenlandsturer. Uke 12 og 13 var det største problemet vårt at vi hadde så mange fraværende at vi slet med å produsere det vi skulle. Etter 14 dager, var de fleste ute av karantene og prosjektene forløp stort sett etter planen. Tilfanget på serviceoppdrag ble derimot vesentlig redusert, slik at vi har måttet permittere omlag fem prosent av staben.
Bakke forteller at totalomsetningen har holdt seg godt så langt i «koronatiden», men at det har påløpt en del ekstra kostnader gjennom smittevernstiltak. Det vil gi lavere marginer på prosjektene.
- Har det kommet noe godt ut av denne krisen som dere kan ta med videre?
- Vi leverer nå tjenester stort sett som normalt, men på litt annen måte. Jeg tror ikke vi vil gå tilbake til der vi var når samfunnet normaliserer seg. Vi kommer til å jobbe sammen og samhandle på en annen måte i framtiden enn vi gjorde før.
Også kommunikasjonsmessig, har omstillingen vært stor i en tid det ikke lenger er lov å samles fysisk i store grupper.
- Ja, der snakker vi en helt ny verden nærmest over natta. To ganger årlig arrangerer vi ledersamlinger med rundt 100 personer på Soria Moria hotell- og konferansesenter, men den neste vil vi arrangere digitalt. Om det fungerer bra, ser jeg det som naturlig at vi fortsetter med det også i framtiden.
- Det er kostnadsbesparende, og det sparer miljøet, minner han om.
Bravida har så langt klart seg greit gjennom koronapandemien, takket være streng kostnadsstyring, god håndtering av situasjonen og aktivitet i prosjektmarkedet. Men administrerende direktør Tore Bakke er spent på hvordan senvirkningene situasjonen vil gi for markedet og bedriften.
- Det ene er koronapandemien og alle tiltak og det skumle det fører med seg. Men selv om landet begynner å få kontroll på koronasituasjonen er det mange bransjer som ikke vil komme tilbake på det nivåer de var på før utbruddet. De bransjene er jo kunder av oss, derfor er jeg veldig spent på etterspørselen etter våre tjenester og produkter framover i tid, sier han til VVSforum.
- Med tanke på at oljeprisen i tillegg er lav og at den norske krona er svært svak vil det forsterke langtidseffekten. Jeg er rimelig sikker på at volumet i markedet vil falle, og at det blir tøffere tider noen år framover.
Omstilling blir viktig
Bravidas administrerende direktør er også sikker på at byggebransjen står over en stor omstillingsprosess. Det vil føre til store utfordringer for noen næringer, men at det også vil dukke opp nye muligheter.
- Det vil si at en del bygg vil transformeres over til en del andre aktiviteter enn de har i dag. For teknisk bransje vil det åpne seg en del muligheter spesielt innenfor rehabiliteringsmarkedet. Nybygg vil det trolig bli mindre av med redusert etterspørsel fra privatmarkedet, sier han da vi ber ham om å ta en kikk inn i krystallkula.
- Når markedet går ned, vil de som er best og flinkest med kundene og som leverer gode tjenester ha muligheter i markedet framover, men det vil bli større skille mellom de beste og de som ikke er så dyktige.
- Og du er trygg på at Bravida vil klare denne overgangen?
- Ja, det er jeg. Vi har levert gode resultater de siste årene og har eiere som har hatt en nøktern utbyttepolitikk, det gir oss en solid balanse og egenkapital. Samtidig har vi en god ordrereserve og ikke minst ansatte med høy kompetanse som helt sikker vil omstille seg etter behov. Summen av det, gjør at vi bør kunne møte dette på en god måte.
Organisasjonen ble utfordret
Bakke legger ikke skjul på at organisasjonen ble utfordret på alle måter i det Erna Solberg lukket ned landet 12. mars. Men mener samtidig at de har klart å håndtere det på best mulig måte.
- Vi har etablert beredskapsplaner i bedriften i tilfelle det skjer akutte hendelser. Selv om de ikke beskriver slike dimensjoner som oppsto nå, dannet de føringer for hvordan vi skulle forholde oss. Vi opprettet blant annet en beredskapsgruppe som har vært aktiv siden utbruddet og som har hatt ansvaret for håndteringen av situasjonen.
En av utfordringene, var at de sentrale føringene endret seg fra dag til dag i forhold til karantene- og permitteringsregler, sykepengeordninger, bestemmelser om å være hjemme med barn da barnehager og skoler stengte osv.
- Alt dette måtte det lages nye lønnsarter til, og med mer enn 3000 ansatte du skal vite status på til enhver tid, sier det seg selv at det er en stor oppgave. Takket være at ansatte har vært positive, var alt på plass og ført i systemer den påfølgende helgen etter at Erna «trykket på knappen».
Tre sentrale punkter
Bedriften har tre sentrale punkter de jobber utfra i disse tider, forteller han:
1) Ta vare på de ansatte med tanke på smittefare i arbeidssituasjon, i møte med kunder og de man bor i sammen med. Fra dag en har vi forholdt oss til alle råd som har kommet fra sentrale myndigheter.
2) Ta vare på selskapets verdier når volumet faller. Det gjøres ved å ta tak i kostander, sørge for at pengestrømmen inn går sin gang, at vareflyten opprettholdes osv - slik at de ansatte som ble permittert har en jobb å komme tilbake til når normalsituasjonen inntreffer.
3) Holde hjulene best mulig i gang. Også det i tråd med hva myndighetene ønsket og som en del av nasjonale dugnaden.
- I sum har vi endret rutiner for å ivareta sikkerhet for at flest mulig skal kunne stå i jobb. Her er risikovurdering, samt implementering og etterlevelse av nye arbeidsrutiner viktige .
Bakke trekker fram en stabil organisasjon som en viktig suksessfaktor, med hyppige ledermøter og møter med tillitsvalgte og vernetjenesten slik at alle har vært involvert.
- I det hele tatt har vi jobbet mye den siste måneden med koronarelaterte oppgaver, som har preget administrasjonen og ledelsen.
- Det handler om å ikke miste hodet når krisen oppstår, men agere rasjonelt. Selv om man ikke har hele oversikten, må man handle ut fra den informasjonen som foreligger og ikke skape kaos.
- Jo, jeg synes vi har håndtert det ganske bra, konkluderer han.
Han trekker samtidig fram bransjeforeningene og NHO for at de har gjort en god jobb, ikke minst i forhold til å være raskt ute med smittevernsanbefalinger på byggeplass.
Mange i karantene
- Merket dere store endringer på ordretilgangen da landet ble lukket ned?
- Den første tiden var preget av at folk var veldig engstelige, pluss at mange ble sittende i karantene på grunn av utenlandsturer. Uke 12 og 13 var det største problemet vårt at vi hadde så mange fraværende at vi slet med å produsere det vi skulle. Etter 14 dager, var de fleste ute av karantene og prosjektene forløp stort sett etter planen. Tilfanget på serviceoppdrag ble derimot vesentlig redusert, slik at vi har måttet permittere omlag fem prosent av staben.
Bakke forteller at totalomsetningen har holdt seg godt så langt i «koronatiden», men at det har påløpt en del ekstra kostnader gjennom smittevernstiltak. Det vil gi lavere marginer på prosjektene.
- Har det kommet noe godt ut av denne krisen som dere kan ta med videre?
- Vi leverer nå tjenester stort sett som normalt, men på litt annen måte. Jeg tror ikke vi vil gå tilbake til der vi var når samfunnet normaliserer seg. Vi kommer til å jobbe sammen og samhandle på en annen måte i framtiden enn vi gjorde før.
Også kommunikasjonsmessig, har omstillingen vært stor i en tid det ikke lenger er lov å samles fysisk i store grupper.
- Ja, der snakker vi en helt ny verden nærmest over natta. To ganger årlig arrangerer vi ledersamlinger med rundt 100 personer på Soria Moria hotell- og konferansesenter, men den neste vil vi arrangere digitalt. Om det fungerer bra, ser jeg det som naturlig at vi fortsetter med det også i framtiden.
- Det er kostnadsbesparende, og det sparer miljøet, minner han om.