Yasin Barwari og hans kolleger hadde jobbet hardt for å få SINTEF-godkjenning på vannutkasterskapet før VVS-dagene, og rakk det med noen dagers margin. Dermed kunne de «slippe katta ut av sekken» da bransjen samlet seg i NOVA Spektrum 16.-18. oktober. Det gikk ikke upåaktet hen.
– Det var utrolig morsomt å kunne vise fram skapet, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg hørte «Åh, dette trenger vi» fra de som var innom i løpet av disse tre dagene. Mange kom bort til oss fordi de hadde hørt andre snakke om produktet, og ville gjerne ha det demonstrert de også. I tillegg var det mange som kom tilbake til standen flere ganger med kolleger, sier Barwari.
Det beste fra det eksisterende
– Vi har blant annet tatt bærekraft litt lenger ved å bruke tregranulat i plasten. Det gjør at fotavtrykket blir vesentlig mindre enn om vi skulle ha brukt vanlig plast eller stålskap. Samtidig blir styrken i plasten like god og faktisk litt bedre.
Høiax har lagd en løsning som sikrer at en eventuell lekkasje ikke vil havne i yttervegg, men vil bli drenert bort.
– Veldig mange lekkasjer på vannutkastere skjer inni yttervegg. Det har vi eliminert bort med vår løsning, som vi er alene om å tilby. Og samtidig kan skapet brukes til blant annet 2+2-fordelerstokker. En ting er at rørleggerne synes at dette er bra, men også forsikringsselskapene setter pris på slike løsninger.
Foreløpig er ikke produktene klargjort for salg i nettbutikken, men vil være tilgjengelig for markedet om kort tid, lover de.
– Vi fikk gode bekreftelser på VVS-dagene om at dette vil bli en salgssuksess i Norge. Det vil også være et aktuelt produkt for eksport, sier Barwari.
Connected Pro
En annen nyhet som fanget rørleggernes interesse, var Connected Pro, som er Høiax Connecteds smartsystem for storberedere. Med Connected Pro kan du gjøre alle storberedere smarte, også fra andre produsenter enn Høiax.
– Vi har lenge merket stor etterspørsel etter en slik løsning fra borettslag, hoteller og større installasjoner. Nå kan vi levere løsningen, som også vakte stor interesse på VVS-dagene, sier Wernersen.
Høiax viste også fram sin brede range av Connected boligberedere, som strekker seg fra 120 liter til 300 liter på med og uten ekspansjonskar ferdig montert.
– Vi har en produktportefølje som er unik, som gjør at vi kan dekke opp det aller meste med smartberedere. Vi er den eneste produsenten som har 120-liters smartbereder i porteføljen, beregnet på leiligheter og hytter. Og vi kommer snart med enda flere nyheter på beredersiden, spesielt på smartberedere som vi har satset mye på. Det kan vi trygt fastslå har vært en veldig vellykket satsing.
Et hyggelig regnestykke
Høiax er trolig størst på smartberedere i Norge, og eksporterer også smartberedere til andre markeder. Wernersen og Barwari er ikke i tvil om at forbrukerne vil etterspørre smarte beredere i enda større grad i tiden framover. Fordi regnestykket over energiforbruket blir så mye hyggeligere.
– Det lønner seg å montere en smartbereder fra Høiax i stedet for en hvilken som helst standardbereder. Og nå som strømprisene igjen begynner å bevege seg oppover, påvirker det fokuset og bevisstheten til forbrukeren.
Alle smartberedere blir koblet opp mot Nord Pool. Det vil si at berederen hele tiden styrer etter den billigste strømprisen i løpet av døgnet.
– Den koples opp mot Nord Pool ved installasjon, og man setter opp noen parametere. Deretter gjør berederen hele jobben for deg. Med strømpriser som igjen tidvis nærmer seg to kroner per kilowattime, blir det regnestykket et nobrainer for forbrukeren. Men uansett strømpris, vil du alltid spare på strømregningen prosentvis like mye fordi prisen alltid varierer gjennom et døgn. Berederen varmes alltid når prisen er som lavest.
– Det er også verdt å nevne at den har et integrert legionella-program for å sikre at det ikke gror legionella, legger Barwari til.
Gode produkter skaper nysgjerrighet
- Man får sjelden beholde en suksess lenge alene innen konkurrentene tar etter. Det har også Høiax lenge fått erfare, påpeker Wernersen.
– Mange av våre innovasjoner finnes nå med tilsvarende løsninger hos konkurrenter. Det får vi ikke gjort noe med, og tar det heller som et kvalitetsstempel og en stor anerkjennelse for at vi har fått til noe bra. Vi sørger heller for å utvikle oss videre, slik at vi alltid befinner oss et hestehode foran. Og en kopi vil aldri bli like god som originalen, minner Wernersen om.
– Høiax er en innovativ utfordrer i berederbransjen, og jeg tør påstå at vi de siste årene har vært enda mer innovative enn tidligere. Og jeg kan love at vi skal fortsette med å glede forbrukeren og pushe innovative løsninger ut i markedet!
Høiax deler ut klimabonus til sluttkundene
Høiax fortsetter også å dele ut klimabonuser til sluttkunden ut året, en kampanje de startet tidligere i høst, og som har vært en stor suksess ifølge Wernersen.
- Vi er en viktig bereder-aktør, med det bredeste utvalget av smartberedere i det norske markedet. Med denne kampanjen ønsker vi å kapre enda større markedsandeler, sier salgs og markedsdirektør Hans Wernersen i Høiax AS avslutningsvis.