Gjennom våren og sommeren har VVS Norge gradvis rullet ut datavarehuset Seebrite til sine medlemsbedrifter. Per august er det om lag 150 brukere fra ca 50 medlemsbedrifter og målet er å få alle medlemsbedriftene i Bademiljø- og Comfort-kjeden til å ta i bruk systemet.
- Bransjen sliter med et til dels veldig dårlig faktagrunnlag å basere beslutninger på. Tall er rett og slett en mangelvare i VVS-bransjen. For å gi den enkelte bedrift og kjede et mer presist svar på hvor de befinner seg når kommer til budsjetter og planer, har vi fått på plass et datavarehus som innhenter og presenterer tall fra ulike kilder. Tallene hentes inn hver eneste natt slik at man raskt får oversikt over status, og man kan selv velge tidsintervall og hvor detaljert man ønsker å se tallene, sier Vidar Skoglund, driftsdirektør i VVS Norge i en pressemelding.
Seebrite er allerede mye brukt av ledende faghandelsaktører i ulike bransjer og gjør det mulig å enkelt dele innsikt. Ofte erstattes tungvinne rutiner for distribusjon av rapporter med ferdigdefinerte analyser eller dashboard. Dermed vil det være et godt styringsverktøy for medlemsbedriftene, og også for kjedene og VVS Norge. Skoglund forklarer at Seebrite eksempelvis gir svar på hvordan den enkeltes bedrift ligger an når det gjelder innkjøp fra grossister og leverandører, om varene er kjøpt elektronisk eller hentet på grossistens hentelager, hvilke varer det er kjøpt eller solgt mest av og lojaliteten opp mot ulike grossister.
- Med en stadig tøffere konkurransesituasjon stilles det større krav til at beslutninger gjøres på et presist og korrekt grunnlag. Et godt innblikk i utviklingen av egne tall i sanntid gjør det mulig for bedriftseiere og ledere å sette inn tiltak på et tidligere tidspunkt enn før. Bedre og raskere beslutninger vil styrke konkurransekraften til våre medlemsbedrifter, sier Skoglund.
Allerede i arbeidet med datavarehuset har medlemsbedriftene i Comfort- og Bademiljøkjeden tatt ut synergier gjennom å ha kunnet dele på utviklingskostnadene.
- Dette var et arbeid begge kjeder såvidt hadde påbegynt hver for seg da VVS Norge ble etablert. Det er en omfattende jobb å sette opp systemet, generere data og sikre kvaliteten. Ved at de to kjedene har gjort dette i samarbeid gjennom VVS Norge har det medført store kostnadsbesparelser, sier Skoglund, som legger til at det også er innvilget innovasjonsmidler fra Skattefunn for å få systemet på plass. Det er også en stor jobb som er utført internt gjennom 2019 og 2020 for å kvalitetssikre tall og utvikle relevante rapporter, og så langt er det loggført totalt i overkant av 1000 timer i utviklingen av Seebrite.
Nå jobbes det kontinuerlig videre med å styrke kvaliteten på tallunderlaget i datavarehuset.
- Slike verktøy blir aldri bedre enn tallene som mates inn, og hver eneste dag bedres kvaliteten på systemet. Det er også viktig å understreke at den enkelte bedrift kun ser sine egne tall, men etter hvert vil vi se på mulighetene for å utvikle nøkkeltall som medlemmene kan måle seg mot.
- Bransjen sliter med et til dels veldig dårlig faktagrunnlag å basere beslutninger på. Tall er rett og slett en mangelvare i VVS-bransjen. For å gi den enkelte bedrift og kjede et mer presist svar på hvor de befinner seg når kommer til budsjetter og planer, har vi fått på plass et datavarehus som innhenter og presenterer tall fra ulike kilder. Tallene hentes inn hver eneste natt slik at man raskt får oversikt over status, og man kan selv velge tidsintervall og hvor detaljert man ønsker å se tallene, sier Vidar Skoglund, driftsdirektør i VVS Norge i en pressemelding.
Seebrite er allerede mye brukt av ledende faghandelsaktører i ulike bransjer og gjør det mulig å enkelt dele innsikt. Ofte erstattes tungvinne rutiner for distribusjon av rapporter med ferdigdefinerte analyser eller dashboard. Dermed vil det være et godt styringsverktøy for medlemsbedriftene, og også for kjedene og VVS Norge. Skoglund forklarer at Seebrite eksempelvis gir svar på hvordan den enkeltes bedrift ligger an når det gjelder innkjøp fra grossister og leverandører, om varene er kjøpt elektronisk eller hentet på grossistens hentelager, hvilke varer det er kjøpt eller solgt mest av og lojaliteten opp mot ulike grossister.
- Med en stadig tøffere konkurransesituasjon stilles det større krav til at beslutninger gjøres på et presist og korrekt grunnlag. Et godt innblikk i utviklingen av egne tall i sanntid gjør det mulig for bedriftseiere og ledere å sette inn tiltak på et tidligere tidspunkt enn før. Bedre og raskere beslutninger vil styrke konkurransekraften til våre medlemsbedrifter, sier Skoglund.
Allerede i arbeidet med datavarehuset har medlemsbedriftene i Comfort- og Bademiljøkjeden tatt ut synergier gjennom å ha kunnet dele på utviklingskostnadene.
- Dette var et arbeid begge kjeder såvidt hadde påbegynt hver for seg da VVS Norge ble etablert. Det er en omfattende jobb å sette opp systemet, generere data og sikre kvaliteten. Ved at de to kjedene har gjort dette i samarbeid gjennom VVS Norge har det medført store kostnadsbesparelser, sier Skoglund, som legger til at det også er innvilget innovasjonsmidler fra Skattefunn for å få systemet på plass. Det er også en stor jobb som er utført internt gjennom 2019 og 2020 for å kvalitetssikre tall og utvikle relevante rapporter, og så langt er det loggført totalt i overkant av 1000 timer i utviklingen av Seebrite.
Nå jobbes det kontinuerlig videre med å styrke kvaliteten på tallunderlaget i datavarehuset.
- Slike verktøy blir aldri bedre enn tallene som mates inn, og hver eneste dag bedres kvaliteten på systemet. Det er også viktig å understreke at den enkelte bedrift kun ser sine egne tall, men etter hvert vil vi se på mulighetene for å utvikle nøkkeltall som medlemmene kan måle seg mot.