Som følge av en økende etterspørsel og omsetning i Lillehammer-området, besluttet Heidenreich å flytte utsalget på Gjøvik til Industrigaten 50 på Lillehammer. Etter en tid med hektisk byggeaktivitet, kunne de ønske kundene velkomne inn i varmen mandag 21. oktober.

Dette er den ellevte butikken Korneliussen bygger opp for Heidenreich, som egentlig har hovedstaden som «sitt» område.

– Ja, jeg har daglig driftsansvaret for ni butikker i Oslo. Men jeg er veldig glad i Lillehammer, og ville gjerne påta meg dette prosjektet. Og det er alltid spesielt artig å se potensialet i noe som er et litt gammelt og slitt lokale, og få være med å skape nytt liv i bygget. Det setter jeg stor pris på å få være med på.

Selv om Korneliussen har hatt ansvaret, understreker han at de har vært et velfungerende team som har æren for det gode sluttresultatet.

– Jeg har hatt med butikkleder Elisabeth og inneselger Bård (Enger), samt et veldig bra gjeng fra Oslo. Så dette har vi i fellesskap fått til. 

Saken fortsetter under bildet:

Butikkleder Elisabeth Haugen Rønning og butikkoordinator Per Korneliussen gleder seg over butikkåpningen på Lillehammer. Både ansatte og kunder er imponert over hvor fint det er blitt. Sammen med adm.direktør Kåre Malo  i Heidenreich stod de for den offisielle åpningen av den nye butikken i Industrigata 50 på Lillehammer. 

Overveldet butikksjef

Også butikksjefen er strålende fornøyd med resultatet.

– Ja, dette er helt fantastisk. Vi var heldige som fikk komme inn og være med i prosessen så tidlig som vi gjorde. Totalt har det vært seks, sju håndverkere som har holdt på her i tre uker, med Per som organisator. Og selv om det har vært mye armer og bein i sving, har det gått veldig «smood».  

Tre uker før åpning sto det noen tomme reoler her. Allerede i løpet av den første dagen, begynte det å trille på med varer, og siden har det fortsatt å trille. Det er nå ca 7500 forskjellige artikler i hyllene her, som krever en god logistikk.

– Det er ganske overveldende å stå her i en ferdig innredet butikk, hvor alt er på plass. Så det har vært en fantastisk prosess. Og ved at man får lov til å være med og ta noen beslutninger og påvirke sluttresultatet, får man et veldig eierskap til arbeidsplassen.

Haugen Rønning har tidligere jobbet i nesten 20 år tidligere i Bademiljø-systemet, og kjenner således bransjen godt.

–  For min del er det viktig at det ikke ser ut som et lager. Jeg må ha det litt ryddig og ordentlig rundt meg, og det skal være innbydende med noen planter og pynt. Det skal rett og slett være koselig å komme inn døra. Her skal man føle seg velkommen! 

Også en sosial møteplass

Korneliussen er sikker på at kundene finner butikken attraktivt, at de alltid møter hyggelige ansatte og at de finner det de trenger.

– Selv om vi har et svært bredt utvalg i hyllene, hører vi hele tiden på innspill og ønsker fra kundene i forhold til sortimentet. Det er alltid noe ledig plass, og vi spiller veldig gjerne på lag med kunden.

Han trekker også fram grossistens rolle som fysisk møteplass for bransjen.

– Rørleggerne jobber ofte alene der ute, så de søker ofte inn mot grossistleddet for å ta en kopp kaffe, møte likesinnede og diskutere faget, og samtidig ha det litt sosialt. Den gode, gammeldags servicen, går aldri av moten, og bygger relasjoner på en helt spesiell måte. Vi tror det er viktigere enn noen gang i den tiden vi befinner oss i, og går derfor motsatt vei av de som lager selvbetjente servicesentre og fjerner menneskemøtene.

– Skal kundene trives, er det selvsagt viktig at også de som jobber her finner kjemien, støtter hverandre og har det bra på jobb. Det merker også kundene.

Heidenreich er kjent for at de bygger «storfamilier» rundt på avdelingene, som Haugen Rønning fort fikk erfare.

– Både Bård og jeg ble ansatt fra 1. september, og kjente ingen da vi startet her. Men vi ble utrolig godt tatt imot, og ble kjapt en del av gjengen. Jeg har fått et kjempegodt inntrykk av Heidenreich, og jeg ser veldig fram til å ta imot mine forhenværende kolleger på dette stedet. Jeg har jo servet dem tidligere også, men nå skal jeg serve dem på en annen måte og på et annet nivå i næringskjeden. Jeg gleder meg veldig til fortsettelsen!  

Saken fortsetter under bildet:

– Ideell plassering

Lars Petter Olsen, Heidenreich sin sjef for Innlandet, gir ros til alle som har bidratt til denne prosessen. Det er mange som skal takkes av i dette prosjektet, men Per & Co samt våre nye kollegaer på Lillehammer, Elisabeth og Bård, har dratt lasset.

– Vi var lenge på let etter et egnet sted i Lillehammer, inntil vi landet på dette lokalet. I tillegg til at butikken er blitt svært innbydende, har den optimal beliggenhet og romslig parkeringsplass. Og ikke minst er det utearealer til lager og utvidelsesmuligheter for VA. Jeg er ikke i tvil om at det er stort potensial her for VA, med tanke på all anleggsvirksomhet det er i området, sier han.

Jeg er sikker på at både rørleggere og entreprenører i hele regionen vil ha nytte av denne etableringen, og allerede den første uken har vi fått bekreftelser på dette, avslutter Olsen.

– Stor og oversiktlig butikk

Roy Åge Nesset og Johnny Kræka, henholdsvis prosjektleder og bas hos GK Innlandet, var blant de mange som tok turen innom på åpningsdagen. Dommen var enstemmig. – En stor og oversiktlig butikk, med bra sortiment.

De sier de ikke har brukt Heidenreich mye tidligere av praktiske årsaker, men regner med at det vil endre seg nå.

Saken fortsetter under bildet:

– Veldig fint og veldig bra utvalg, er dommen til Roy Åge Nesset og Johnny Kræka fra GK Innlandet, som var blant de mange som tok turen innom på åpningsdagen for å se på den nye butikken. Her ser vi de sammen med Bård Enger som sammen Elisabeth Haugen Rønning skal drifte den nye butikken for Heidenreich på Lillehammer.  

– Det er jo bare sunt at det blir flere aktører på Lillehammer. Heidenreich har noe som ikke BD har, og omvendt. Og at det er en innbydende butikk som dette, bidrar selvfølgelig til at det er lettere å svinge innom!