– Mange som undrer seg
Jansen sier han langt fra er alene om å undre seg over grossistenes agenda.
¬– Det er i seg selv irriterende at de driver med parallellimport og selger produkter i egen regi. Dermed er de ikke bare en grossist, men også en leverandør med et logistikkansvar. Men når de i tillegg ikke har noen strategi på ombruk av egne produkter, er det all grunn til å reagere. Det er mildt sagt underlig i dagens samfunn, hvor det er så mye fokus på bærekraft.
– Jeg har selv spurt en av de største grossistene om de har en ombruksstrategi på egne merkevarer, og har fått til svar at de ikke har det. Samtidig er de veldig ivrig på at eksterne merkevareleverandører skal levere på det. Dermed havner de virkelig i en skvis om de skal pushe sine egne produkter inn i prosjekter.
Jansen påpeker at han er veldig enig i at det stilles miljømessige krav til merkevareleverandørene, men at dette må gjelde alle produkter.
– Vi som stadig er ute på serviceoppdrag og prosjekter, har krav til dokumentasjon av produktene i forhold til byggherre og entreprenør for å kunne levere et korrekt klimaregnskap. Dette blir vi målt på, og vi må ta strategisk innkjøpsvalg i forhold til det. Da kan vi ikke gå til en grossist og kjøpe varer som ikke er ordentlig dokumentert og ikke er ombrukbare.
Må øverst på dagsorden
Jansen legger til at Andenæs VVS bevisst ikke benytter grossistenes egne merkevarer i særlig grad. Men er lite begeistret av tanken på at disse produktene vil vokse gradvis, og med det skvise eksterne leverandører ut av hyllene.
– Dette må vi få en vridning på. Min sterke anbefaling til grossistene, er at de setter ombruk og ombrukskartlegging av egne produkter øverst på dagsorden. Det betyr EPD-er, dokumentasjon og sporing etc. på alle produkter. På lik linje med kravene de setter til sine merkevareleverandører.
- Vi i Andenæs VVS støtter opp om merkevareleverandørene, avslutter Jansen.