Samtidig som hun kjenner på utålmodigheten, skynder hun seg å legge til at det er mye positivt på gang, og at stadig flere blir klar over verdien i ombruk både i et økonomisk og klimamessig perspektiv, og er glad for at Ahlsell har et sterkt ønske til å bidra til denne utviklingen. 

Les også: Starter pilotprosjekt for innsamling av brukte fordelerskap til ombruk

Egen katalog over ombruksdeler

Det er ett år siden Ahlsell, Armaturjonsson og VB Gruppen etablerte et samarbeid og pilotprosjekt for å øke bevisstheten rundt ombruk av VVS-komponenter, med fokus på fordelerskap. Ahlsell åpnet  mottak for brukte fordelerskap, som Armaturjonsson skulle overhales og eventuelt resertifiseres og settes i omløp igjen. De som leverte skap, fikk en kveil med Saniplex-rør i pant. Bakgrunnen for initiativet var ønsket om å forlenge levetiden på produktene som er ute i felt. Faktum er at produkter i dag rives og destrueres selv om de har flere år igjen av levetiden.

Nå skal det sies at det slett ikke ble et «renn på døra» for å levere fordelerskap, uten at det la noen demper på entusiasmen og troen på at bransjen etter hvert vil våkne og naturlig tenke ombruksmuligheter i deres daglige drift.  På nyåret utvidet partene produktspekteret vesentlig, og  de har utarbeidet en egen katalog over Sanipex-deler til ombruk. Hovedandelen av produktene i katalogen er laget av bronse, et materiale med lang levetid, samt messing. 

Saken fortsetter under bildet:

BIldet: Fra oppstarten av pilotprosjektet for innsamling av brukte fordelerskap til ombruk. Sammen med Ahlsell i pilotprosjektet er VB og Armaturjonsson. Her ser vi gjengen samlet til kick off i Fredrikstad i september 2023. . Fra venstre, Marius Adell Johansen, Thorn Fredrik Hemsen, Armaturjonsson, Kristoffer C. Olsen, Kråkerøy Rør, Øyvind Christensen, Armaturjonsson, og Kristoffer Adde, VB.

VB-rørlegger Torgersen fra Sandnes nylig kom til Ahlsell med denne skattkisten.
VB-rørlegger Torgersen fra Sandnes nylig kom til Ahlsell med denne skattkisten.

Plugger som brukes én dag!

Mariya trekker fram messingplugger som benyttes i Redpipe sprinkleranlegg som et godt eksempel: 

­– Hver av disse små pluggene, som tilsvarer en halv kilo CO2 i produksjon, sitter ofte én dag i stussen og blir erstattet med sprinklehoder etter trykktesting. Deretter samles en haug med slike plugger og blir levert til gjenvinning. Her blir det brukt masse energi på å smelte dem, og det blir brukt masse energi på å produsere nye, tilsvarende plugger. Når vi snakker om produkter som har 50-100 års levetid blir brukt en eller to dager før de gjenvinnes,  forstår man at dette er enormt sløseri. 

De pluggene de får inn, går gjennom en kontroll hos Armaturjonsson før de resertifiseres. Noen pakninger må byttes og noen plugger må renses. Kanskje er det en synlig flekk på dem. Men i praksis blir de tilnærmet som nye.

– Pluggene får et nytt NRF- eller artikkelnummer før de er klare for ombruk. De er selvfølgelig også sporbare, slik at rørleggeren, firmaer eller offentlige aktører skal kunne spore at denne stussen har en ombrukt plugg - som gir en besparelse i forhold til nye plugger og kan bidra positivt i et klimaregnskap. Det er sirkulærøkonomi i praksis! 

Hun gleder seg over at Ahlsell investerer i dedikerte ressurser som kan utforske hvordan returlogostikk fungerer og hvordan et pantesystem skal bygges opp. Som ett ledd i å øke effektiviteten i ombrukshandelen, kan hun fortelle at grossisten nå utvider innsamlingpunktene til flere butikker. 

– Ahlsell beveger seg på upløyd mark, og jobber således for hele bransjen. Jeg håper og tror jo at vår innovasjon også skal styrke vår troverdighet på hvordan vi jobber med sirkulærøkonomi og bærekraft. 

Gledelig er også at VB-rørlegger Torgersen fra Sandnes nylig kom til Ahlsell med en leveranse på 25 kilo med nevnte plugger. Det vil si et antall på ca. 300. En hel kasse full. 

Eller en skattkiste, som hun gjerne kaller det.

– Da ga vi dobbel pant i retur! Det vil si 100 meters Sanipex. Grunnen til at vi har gått så høyt ut med pantepremier, er for å skape engasjement. 

Armaturjonsson har lagd en egen katalog over aktuelle ombruksprodukter.
Armaturjonsson har lagd en egen katalog over aktuelle ombruksprodukter.

– Masse honnør til Armaturjonsson

Mariya betegner Armaturjonsson som en fantastisk partner å ha med.

– De har vært veldig pragmatiske, og ikke minst har de veldig god kunnskap de tekniske- og materialmessige egenskaper til produktene, og vet hvilke sjekkpunkter de må ha for en god resertifiseringsprosess. De nevnte pluggene skal nå gjennom den prosessen innen de legges ut på markedet.

– Armaturjonsson er en pioner som har skapt enorm nysgjerrighet rundt dette markedet og hvordan de kan betjene det. Sammen klarer vi å bevege hele bransjen på vei mot sirkulær økonomi.

- Hva har vært de største utfordringene underveis?  

- Dette har på ingen måter gått på skinner, og min forestilling om at dette ville spre seg ut raskt, viste seg raskt å ikke stemme. Vi nådde kjapt de som er ombruksinteresserte, men vi nådde ikke like godt den enkelte rørleggerbedrift som vi skulle ønske, fordi de ikke er på samme kanaler. Men med den storleveranse av disse 25 kilo pluggene, så har vi truffet noe vi skal bygge videre på. Og jeg er helt sikker på at med en gang det begynner å være større snakkis i bransjen med ombruk, og dette begynner å bli normal rutine, så vil også innleveringene av andre messingdeler fra Armaturjonsson øke.  

- Ikke vært enkelt nok?

Thorn Fredrik Hemsen, administrerende direktør hos Armaturjonsson, håper også at flere aktører snart vil melde seg til innsats på dugnaden.

- Det at vi har fått inn så få deler som vi har nå på over ett år med innleveringskampanje, forteller meg at rørleggerne kanskje ikke syns det er enkelt nok å levere inn på de Ahlsell-butikkene som vi har åpnet for retur i – og det handler nok også om at vi fortsatt må snakke om temaet for å jobbe med holdningsendringer ute i markedet.

Ombruk av varer som egner seg til formålet, er noe som kommer for alvor, påpeker han.

– Kundene til røreleggerne der ute ber allerede om ombrukte VVS-produkter. Så jo flere produkter vi får inn, desto bedre innsikt får vi i forhold til hvilke produkter som egner seg for ombruk og jo raskere kan  vi levere på de kundekravene som begynner å komme ute i markedet. Derfor håper jeg at flere bidrar i den dugnaden som vi har satt i gang nå, og demonterer forderskap fra Armaturjonsson, Sanipex-deler og Redpipe messingplugg for trykktest og leverer dette inn til Ahlsell sine butikker på Kokstad, Brobekk og Sandnes.

- Vi trenger hjelp av alle de proffe rørleggerne der ute for å utvikle bransjen i en retning der vi gjør det vi kan for å redusere vårt CO2-fotavtrykk.
 

Flere leverandører må på banen

Selv om det fortsatt minst er et syvmilssteg å ta før ombruk er en naturlig del av alle bygge- og rehabiliteringsprosjekter, merker Mariya tydelig at det snakkes stadig mer om temaet.

- Ombruk engasjerer, og det vi får særlig gode tilbakemeldinger på, er ombruk på produkter som leverandørene har resertifisert og gitt en garanti på. Og vi håper og tror at ved å lage enda større informasjonskampanjer og utvide til flere butikker - og ikke minst begynne å snakke om dette i mye større grad til våre kunder og til markedet -, så vil omfanget av returer fra rørleggerne øke betraktelig.

Hun legger samtidig ikke skjul på at hun venter utålmodig at flere leverandører skal komme på banen.

– Jeg har fått spørsmål fra rørleggere om hvorfor vi ikke kan ta imot alle typer rørdeler med en gang. Men dette har så langt vært et pilotprosjekt sammen med Armaturjonsson som har vært vågale og modige i en tidlig fase, så har vi tro på at andre vil følge etter. Så la oss i hvert fall begynne å samle de komponentene, og bevise at dette er mulig.

Hun er tydelig på at det på  sikt må lage et system uavhengig av leverandør.

- Når vi har brukt opp denne pantepremiepotten om kanskje et halvt eller ett år, blir det min jobb å utvikle et system som er leverandøruavhengig. Fordi man kan ikke få Sanipex rør for å levere Uponor-skap, sier hun illustrativt.

– Jeg er sikker på at Armaturjonsson vil inspirere mange leverandører. Nysgjerrighet har da også så smått begynt å pirre, ved at stadig flere leverandører vil snakke om vårt retursystem. 

Dialog med riveentreprenørene

At det ofte er riveentreprenører som tar på seg saneringsoppdragene, er en annen utfordring.  

– De rørleggerne de leier inn, vet kanskje ikke om denne ordningen. Dermed ender delene et eller annet sted til gjenvinning hos en avfallsaktører som ikke har ikke kompetansen til å skille disse ut per fraksjon og per leverandør. Dermed må det skje mye før.

–Vi har kontaktet flere riveentreprenører for å finne ut hva det er som skal til for at vi skal kunne ha en god dialog med dem om disse ressursene. Det er med andre ord fortsatt jobb å kartlegge hvor disse «skattene» er.

Mariya unders over hvor man skal få tak i varene når offentlig anbud og store eiendomsbesitter i byene begynner å etterspørre 10-15% ombruk i sine prosjekter.

- Jeg ser frem til at kundene kan få oppfylt sitt ønske om å finne ombruksprodukter i Ahlsell sin nettbutikk, på lik linje med dagens handel av nye produkter!