BLS Norge er en ledende leverandør av våtromsavløp i Skandinavia, som dekker sterke merkevarer som Purus, Joti, Unidrain og Jafo. Purus utgjør en av de ledende skandinaviske produsentene av produkter for baderom, kjøkken og annet innen rustfritt sanitær. Hovedproduktsegmentene inkluderer gulvsluk, gulvrenner, innomhus avløp, rustfri innredning og rustfritt sanitærutstyr.
 

Mye prat og lite ull

Det er to kompetente og erfarne herremenn som uttaler seg. Petter kom fra nær fire år som produktsjef hos Pipelife, innen han inntok stillingen som teknisk sjef hos BLS Norge for halvannet år siden. Før den tid, jobbet han fire og et halvt år nettopp hos daværende Purus Joti AS, samt 14 år hos Wavin og en kort «sving» innom Armaturjonsson. Jarle har på sin side jobbet på markedssiden i ulike bransjer siden han fullførte sin Master innen markedsføring på BI i 1995. De siste drøye åtte årene har han innehatt markedssjefsstillingen hos BLS Norge. 

- De siste årene har det vært så mye snakk om at alle må ha EPD-er for å kunne være konkurransedyktige i framtiden, uten at noen har kunne fortelle hvorfor vi må ha dem, og ikke minst hva en EPD skal inneholde. Jeg føler at det er blitt et «hypet» begrep, som har ikke fått den nødvendige substansen i forhold til kvalitetssikring og dokumentasjon på prosessen, sier Jarle. 

På grunn av det ikke har vært den samme kravene til EPD-er i Sverige, hvor BLS Industries har sin hovedbase, har denne miljødeklarasjonen heller ikke vært noe store tema for selskapet i det norske markedet tidligere.  

- Det har ikke vært mulig å lage felles EPD-er for produktene i de nordiske landene, da det er litt ulikt sortiment og ulike merkevarer. Og ikke minst ulikt behov. Det har også bidratt til at det har tatt litt tid å få på plass ressurser internt til dette arbeidet. Desto mer hyggelig er det et vi nå kan presentere våre første EPD-er på Joti-sluk, sier Petter. 

- Deklarasjonen ligger allerede hos EPD International, men det er litt tungvint får våre kunder å finne fram der, derfor jobber vi for tiden med å gjøre dem tilgjengelige på vår hjemmeside. 

Mer enn en plan

Jarle: - Det er veldig godt å vite at vi har dette på plass, fordi «alle» snakker om at de har en plan for EPD-er, og som snart vil være på plass, uten at de egentlig vet hvordan de skal komme i mål. Derfor er det deilig å kunne si at vi ikke bare har en plan, men at vi nå har fått sertifiserte  EPD-er på våre Joti-produkter og inkludert dette arbeidet i vårt Product Management System.

- Jeg sier ikke at vi med dette er i mål, for det er langt mer som skal gjøres. Nå jobber vi med å få til produktspesifikke, maskinlesbare EPD-er på alle Joti-slukene. Når vi først har fått malen på plass, vil det videre arbeidet blir langt enklere. 

Petter: - Med tanke på at miljø- og klimapåvirkninger skal vektes høyt i anbudsprosesser, og at Oslo kommune har gått enda lenger ved å forlange EPD på alle produktene fra og med kommende nyttårsskiftet, har vi nå gitt et bidrag til byggebransjen for å kunne tilfredsstille myndighetenes framtidige krav. 

I deklarasjonen, har selskapet valgt også å ta med transport til eget lager. Nettopp hva som egentlig ligger til grunn for EPD-ene, kan virke forvirrende, mener de. 

- Jeg vet noen firmaer som deklarerer ut av fabrikkporten i Sveits, og har fått godkjent EPD ut fra det. Problemet er at det da kommer et transportbildrag fra fabrikken og opp til Norge som ikke er iberegnet. Så vi har en følelse av at det noen ganger er som å sammenligne epler med pærer, som det bør ryddes opp i.

Skal inneholde et bredere innhold

Jarle presiserer at  EPD-en skal ha et større innhold utover at det blir pålagt dem. Den skal kunne brukes og anvendes positivt i det videre arbeidet, presiserer han. 

- Nå bruker vi det arbeidet som er gjort for å korte ned  dokumentasjonsprosessen i alle ledd. EPD har dermed en større verdi enn bare det kravet det skal oppfylle. Vi skal markedsføre EPD som et innholdsprodukt, og som en del av vår verdikjede. 

Petter samtykker: - Vi skal være ærlige på at vi er ikke førstemann i markedet som kommer med en EPD på sluk, men vi kommer godt, og vi kommer tungt og tar med det en lederposisjon i Norge. Og vi har noen planer klare fra konsernets side om å rulle ut EPD-er fortløpende på resten av sortimentet. 

Selskapet er allerede i gang med neste produktgruppe, Purus Line. 

 - Nå er mye av dataene samlet inn, som gjør det enklere å produsere nye EPD-er. Deretter ruller vi dem ut, og min drøm er å gjøre det i god tid før nyttår. 

Han påpeker at  dette arbeidet også er en del av konsernets bærekraftstrategi. 

- Dette er en kortreist, nordisk produksjon, selskapet styrer etter ISO-sertifiseringene  9001 og 14001, og det er fokus på gjenbruk osv.. I tillegg er det investert i solceller på taket på fabrikken, som gjør at en femtedel av vårt strømforbruk kommer fra egen produksjon,for å nevne noe. Alt henger sammen i en felles bærekraftstrategi, som gjenspeiles i alt vi foretar oss. Arbeidet samles i en årlig bærekraftrapport, som er tilgjengelig på hjemmesiden for de som ønsker å lese den. 

Den tekniske sjefen gleder seg over at det er stor vilje i konsernet til å ta denne posisjonen i Norge. 

- Jeg har merket en klar holdningsendring fra konsernets side de siste årene, fra å si  «Nei, det trenger vi ikke» til å innse at dette kommer vi ikke utenom. Vi begynner nå å få en hel del kompetanse og know-how internt, som gjør det enklere for meg når vi skal diskutere, sparre og finne løsninger. Og det er jo litt stas at det er vi i Norge som går foran i dette arbeidet i konsernet. 

- Dessuten er det et kvalitetsstempel som vil det gi oss mange fordeler i markedet framover!