– Den største utfordringen for byggebransjen i dag er manglende tid til oppgavene som skal gjennomføres, noe som gjør at vi ikke får utnyttet tilgjengelig kompetanse godt nok og skaper dårlige forutsetninger for kompetanseheving. Det er generelt et stadig økende press på å gjøre mer på kortere tid, sier Aurstad.

Veidekke Bygg er Norges største byggentreprenør med tyngdepunkt i og rundt de store byene. Selskapet har spesialister på boligbygg, næringsbygg, skoler og helsehus, samt lokale spesialister i distriktene på ulike produktsegmenter.

Press fra alle kanter

Han har sett hvordan de som totalentreprenør ofte må konkurrerer om å ha kortest mulig byggetid, at rådgiverselskapene har høye krav til andel fakturerbare timer og at tekniske underentreprenører bruker de samme personene til å gjennomføre flere prosjekter samtidig.

– Summen av elementene er at det ikke blir tilstrekkelig med tid til å gjennomføre nødvendige kvalitetskontroller, utrede og gjennomgå prosjekterte løsninger tverrfaglig og grundig for å tidlig avdekke mulige feil og mangler, samt tid til å følge opp pågående prosjekter ut over å delta i obligatoriske møter, som i tillegg gjerne ligger i samme tidsrom for flere prosjekter.

– Med noen svært få unntak ønsker alle å gjøre en god jobb og la kompetansen sin komme prosjektet til gode. Dessverre er det slik at flinke personer er attraktive og de selges inn, eller settes inn, i flere prosjekter enn de har tilgjengelige timer innenfor en normal arbeidstid til å følge opp. Resultatet blir at tidkrevende oppgaver reduseres til et minimum og hverdagen brukes mer på å slukke den største brannen enn å levere de gode løsningene, sier han

Tror på samspillskontrakter

Aurstad mener prosjektene trenger en ny tilnærming for å imøtekomme utfordringene.

– Jeg har blitt veldig glad i samspillsmodellen, og da med samspill både i utviklingsfasen og i gjennomføringsfasen, med en bonus/malus-modell. Jeg tror ikke dette er en vidundermedisin som løser alle problemer, men modellen setter rammer som jeg mener gir bedre forutsetninger for å levere gode prosjekter på enn de tradisjonelle total- eller utførelsesentreprisene. 

– Samspillet gir alle involverte parter et større insentiv til å samarbeide mot et felles mål, samtidig som rammene ligger til rette for å inkludere kompetanse fra både leverandører og utførende ressurser tidlig i søken etter de gode løsningene. 

– Nå er det ikke slik at samspillet på noen måte frigir tid, men det blir trolig lettere å få tak i de løsningene som er til det beste for prosjektet når alle aktører har det som mål, fremfor å sub-optimalisere innenfor sin kontrakt. I våre prosjekter ser vi også en langt større vilje hos de enkelte fag til å gi fra seg deler av sin leveranse til en annen part i samspillet når dette gir alle parter en økonomisk gevinst, og alle får sin del av kostnadsreduksjonen. 

– Uavhengig av hvordan prosjektene organiseres er det personene som deltar som bestemmer hvor godt eller dårlig samarbeidet vil fungere. Det finnes ingen mirakelkur som garanterer et vellykket prosjekt. Så med de rette personene med rammebetingelser som legger til rette for gode prestasjoner vil resultatet bli godt, uavhengig av modell. Men det er min mening at sannsynligheten for å lykkes er langt bedre i en modell som baserer seg på tillitt og samarbeid, sier han.

Bærekraft ikke er «valgfag»

Aurstad forteller at han opplever en bransje som i stor grad ønsker å levere godt, men hvor det må trenes på nye elementer som bærekraft, ombruk og rehabilitering. 

– Igjen handler mye om å gi rom og tid for å innhente den nødvendige kunnskapen og å sette sammen team i firma og prosjekter med forskjellig kompetanse. Vi trenger alle noen som pusher på, og flytter grensene for hva som er "godt nok" litt videre for hvert prosjekt. 

– Under Ventilasjonskonferansen 2025 mente enkelte at bransjen var klar til å levere de bærekraftige løsningene, men bestillingene fra byggherrer og entreprenører manglet. Dette mener jeg blir en altfor passiv holdning som ikke driver oss fremover. Ansvaret for å levere godt og bærekraftig ligger hos alle aktører og da må man alltid sørge for å synliggjøre mulighetene, selv om bestillingen er på en minimumsløsning. Kanskje man også må tørre å si nei til et oppdrag om dette ikke er i tråd med egne krav til eksempelvis kvalitet eller bærekraft.

– Det vil i lang tid være rom for både de som vil og kan levere bærekraftig, og de som fortsetter å levere som de alltid har gjort. Men ønsker man å være med på de mest attraktive oppdragene er ikke bærekraft et «valgfag». Her vil det være førstnevnte gruppe som vinner frem og sikrer seg både kompetanse, markedsandeler og inntjening. Så må hver enkelt person og firma selv avgjøre hvilken del av markedet de ønsker å være en del av, sier han.

Må tiltrekke seg kompetanse

Han mener utvikling av kompetanse er et ansvar alle må ta, fremfor å stadig rekruttere fra andre aktører i næringskjeden. Han mener også at de flinkeste folkene må sitte hos de som utfører arbeidet, og at bransjen bli flinkere til å vise seg frem.

– Kompetanse starter helt "i bunn" med å sørge for at de som er under utdanning får gode rammevilkår. For noen vil dette bety at det er god tilgang på lærlingeplasser, for andre betyr det at bedrifter stiller med interessante problemstillinger for prosjekt-, bachelor- eller masteroppgaver. Eller det kan bety tett kontakt med læresteder slik at de har oppdatert kunnskap om hva som kreves av de som skal ut i arbeidslivet. Slik kan vi bidra til at de som kommer ferske inn i bransjen er best mulig skodd for hverdagen.

– For at den tekniske delen av byggebransjen skal klare å tiltrekke seg nok kompetanse må vi synliggjøre alle mulighetene som ligger hos oss. Dagens bygg er fulle av spennende teknologi og løsninger, og variasjonen i arbeidsoppgaver og type prosjekter er stor. Bransjen er full av muligheter som passer veldig mange. Men mulighetene må synliggjøres, både for de som vurderer yrkesfag og de som ønsker å studere, sier han.

Hvordan ser du på markedet i året som kommer?

– Jeg skal ikke si eller mene for mye om markedet som helhet, til det er variasjonene ut fra segment og geografi for store. Det jeg er helt sikker på er at de som sørger for å levere gode prosjekter til kundene sine og sørger for å ha god kompetanse hos sine medarbeidere alltid vil være attraktive samarbeidspartnere, enten markedet er godt eller dårlig. Da gjelder det å sørge for videreutvikling innen både bærekraft, rehabilitering, samspill og andre relevante temaer, kontinuerlig. 

– Byggebransjen går i bølger og da må bølgedalene benyttes til å bygge kompetanse slik at man er best mulig rustet når oppturen kommer, avslutter Aurstad.