I Korsbakkens lokaler nær Carl Berners plass i Oslo var det i hvert fall meget godt oppmøte og god stemning midt i arbeidsuka mot slutten av august. Til og med underleverandører fra Danmark og Italia hadde tatt turen til hovedstaden. 

Kontakten mellom de to virksomhetene ble opprettet i november 2023, og det første kundearrangementet avholdt i mai i år. 

– Vi fant ut at skulle vi gjøre dette måtte arrangementene inn i markedsplanene, slik at de ble forpliktende, sier Lars Korsbakken, som ledet arrangementet med stødig hånd. Han er sønn av styreleder Arne Korsbakken, som er gründer av virksomheten.

Det var Lars som tok kontakt med kommersiell direktør Hans Wernersen hos Høiax. De leverer tekniske VVS produkter som varmtvannsberedere, gulvvarmeløsninger, tappevannssystemer, rør i rør-systemer, avløpssystemer, lekkasjesikring, etc.

– Dette er fornuftig, i og med at en stor del av produktene som Korsbakken har trenger vann. Vi lager vannbaserte produkter og tenker at vi her får anledning til å samle rørleggerne på samme arrangement. De kjører ett sted for å treffe to leverandører og sparer ikke minst både tid og miljøet. Vi sparer økonomi og kostnader ved å arrangere sammen. Jeg synes dette funker helt supert, sier han.

– Vi er opptatt av å finne noen som utfyller hverandre, det hadde vært litt mer komplisert med en direkte konkurrerende leverandør. Her kan vi ikke minst nå kjede-kontakter med nyheter om hva som er aktuelt og relevant, mener Korsbakken.

Og dette med tilgang til et bredere nedslagsfelt med ulike kunder er noe Høiax har sans for.

– I invitasjonen begrenser vi oss ikke, vi har litt ulike kundegrupper også. Vi får med dette arrangementet tilgang til en del kunder som ikke er naturlig tilknyttet oss, Korsbakken får det samme, mener Wernersen.

Korsbakken har et tett samarbeid med flere VVS-kjeder i bransjen og får leveranser både fra danske, italienske, og spanske produsenter. Virksomheten har fokus på stilig design, spørsmålet vil være om de da også er bærekraftige og klarer å holde på kvalitet over tid hvis sluttkundene benytter produktene hyppig.

– Vi har valgt underleverandører nøye, ja. Derfor benytter vi produsenter i Europa. Vi må ha garanti for at det er kvalitet, sier Tommy Ringnes, daglig leder i Korsbakken, til VVS-forum.

Hvor ligger dere på skalaen prismessig?
– Vi er midt i, mener Korsbakken.

– Vi er ikke de billigste, men heller ikke de dyreste. Vi sikter oss inn på middelklassen, sier han.

– Når sant skal sies er det kun tre leverandører i Norge som leverer smarte beredere. Prismessig mener vi også at vi ligger midt på treet. Men viktigst for oss er at Korsbakken er profesjonelle og enkle å samarbeide med. Vi hadde flere innledende møter og visste hva vi gikk til, sier Wernersen.

Italiensk duo på besøk

-  Vi har vært i Norge i mange år, og det gir mening. Det er et veldig solid samarbeid, jeg er veldig glad for å være her, sier Stefano Corino som representerer Newform. Korsbakken får levert designkraner og tilbehør både fra Newform og danske Damixa. Sistnevnte hadde sendt Henrik Haislund og Søre Braae for å representere leverandøren på arrangementet.

Saken fortsetter under bildet:

Korsbakken hadde også besøk fra Italia under happeningen siste uke. Her ser vi fra venstre er Stefano i Newform, og til høyre Danielle i Novellini.

Newform har 30 prosent andel i Italia og hadde Russland som sitt største eksportmarked. Etter at det ble innført sanksjoner, har det markedet naturlig nok krympet.

For Danielle Righi i Novellini er den norske relasjonen langt ferskere. Novellini konsentrerer seg om Europa og har 40 prosent av totalomsetningen på hjemmemarkedet. Det største markedet utenfor Italia er Frankrike. Selskapet selger alt fra badekar og dusjvegger til badekararmatur og dusjtermostater.

– Merkenavnet deres er svært kjent, og vi føler at de har et fantastisk team her i Norge. Hva som er veldig bra er at de tilbyr en komplett pakke. Vi ønsker designprodukter, så for oss er det viktig at Korsbakken tilbyr kvalitet, sier Righi.

De to italienerne forteller at de reiser mye og er kommet direkte fra kundemøter i Tyskland dagen før.  Begge er enige om at pris og kvalitet henger tett sammen og at det i Norge er begrenset med volumsalg, men samtidig nødvendig å være til stede ved slike arrangement.

– Det er viktig for oss å ha utenlandske leverandører som er lydhøre for det norske markedet. At vi har en posisjon som gjør at de faktisk kommer hit er gledelig. De velger å lytte og er åpne for våre innspill, sier Lars Korsbakken. 

Han mener det lønner seg å velge leverandører som ikke er for store, slik at de er mulig å påvirke.

– Ikke minst er det positivt for alle forhandlerne som er til stede i dag å se at det kommer leverandører fra andre land. Det er god omdømmebygging, sier sønnen til gründeren.