- Høiax gir alle sluttkunder en klimabonus på tusen kroner hvis de registrerer en CONNECTED-bereder som er kjøpt mellom 1. september og 31. desember i år.
Kan kunden fremvise dokumentasjon på berederens kjøpsdato/alder fra serienummeret på typeskiltet på berederen, samt kvitteringer på både kjøp og dokumentasjon på at det er installert av fagfolk, refunderer Høiax deler av beløpet innen fire uker etter mottatt dokumentasjon.
Er det nytt for Høiax å utbetale klimabonus, eller har dere hatt liknende kampanjer før?
– Dette er en kampanje som ikke er gjennomført tidligere i Høiax. Enova har allerede en ordning ved bytte til smart varmtvannsbereder. De gir støtte på inntil 4 000 kroner til dem som møter kriteriene når de installerer varmtvannsberederen. Klimabonusen kommer i tillegg til Enova-ordningen.
Hvorfor gjør dere dette, holder det ikke med subsidiering gjennom Enova-ordningen? Er det uttrykk for at den offentlige ordningen ikke er god nok?
– Vi gjør dette fordi vi ønsker inspirere sluttbruker til å ta smarte valg, først og fremst for å redusere strømutgiftene når man fysisk kan gjøre noe med det selv, men dette påvirker også klimaet og miljøet i positiv forstand.
Høiax har ingen bestemt mening om den offentlige ordningen er god nok, men mener helt klart at støtteordningen fra Enova i seg selv er meget bra for sluttbrukeren. Offentlige ordninger hjelper jo sluttbruker til å ta smartere valg lettere. En støtteordning vil alltid gjøre det enklere for sluttbruker å velge.
Vi skjønner dere ønsker å øke salget av Høiax CONNECTED. Har det vært for dårlig til nå ift. salgsmålene deres? Eller, er dette kun et grep for å få større markedsandeler?
– Høiax sitt salg av smartberedere har vært og er en flott reise. Dette er en kampanje for å øke salget ytterligere. Høiax har allerede i dag høyest markedsandel i Norge når det gjelder smartberedere, men det er klart at som alle salgsorganisasjoner så ønsker vi å selge enda mer og at sluttbrukere velger Høiax CONNECTED, sier han og understreker at det er budsjetterte markedsføringsmidler de bruker for å finansiere betalingen til sluttbrukerne.
Vi ser at behandlingstid er satt til fire uker. Det kan bli mye administrasjon å betale ut til mange kunder; har dere tatt høyde for det? Og hvorfor varer ordningen kun ut året?
– Vi har tatt høyde for at dette vil kunne kreve litt ekstra rent administrasjonsmessig. En kampanje er ofte for en gitt periode, også denne. Det ligger ingen spesiell grunn bak tidsrammen her, svarer Hans Wernersen til slutt.