Lars Petter Lunden, CEO i Smartwatt. |
– Bakgrunnen for etableringen av selskapet var at vi så en mulighet til å spare strøm- og energiutgifter i næringsbygg gjennom mer aktiv styring av eksisterende styringssystemer. Både bygg med og uten SD-anlegg har potensiale til å oppdatere settpunktene oftere enn det man kan med manuell oppdatering. Produktet vårt er i utgangspunktet en skybasert programvare, men det er mange bygg som ikke er klare til å driftes utelukkende med en skybasert løsning. Da er vi avhengig av å sette inne en gateway for å få bygget på nett og batteridrevn
Kjører" helsesjekk" på bygget
Lunden forteller at byggene som bruker tjenesten må gjennomgå en grundig «helsesjekk» for å kontrollere at dataene stemmer med virkeligheten.
– Det første man gjør når man kobler opp et bygg er å kontrollere at anleggene fungerer som de skal. Vi finner ofte feil som har vært der lenge når vi konfigurerer bygget for å igangsette tjenesten vår. Noen ganger oppdager vi feil vi selv kan rette, mens andre ganger er det de som har levert SD-anlegg eller byggautomasjonssystem som må oppdatere anlegget.
– Det varierer veldig på hva vi finner. Noen bygg setter vi opp på en time, mens andre bygg må vi gå i dialog med leverandører som kan ha levert anlegget for mange år siden. Det ligger i sakens kjerne at man må gjøre en helsesjekk på anleggene før man kan kjøre tjenesten vår, sier han.
Saken fortsetter under bildet:
Predikerer inneklima med AI
For å justere settpunktene optimalt bruker selskapet kunstig intelligens for å predikere inneklima.
– Vi bruker kunstig intelligens for å predikere inneklima, kall det gjerne en værmelding for inneklima. Det handler om å predikere justeringen av temperatur gjennom døgnet og fremover i tid. Vi bruker også AI under oppkoblingen for å auto-konfigurere bygg
– Vi leser alt av inneklima og det som foregår i undersentralene
Samarbeider med produsenter og programvareleverandører
Lunden peker på flere viktige samarbeidspartnere i prosjektene.
– I bygg hvor det ikke er SD-anlegg kan man koble opp tjenesten ganske enkelt. Om det er et eksisterende SD-anlegg må man få tilgang, og det kan være greit å kunne snakke med leverandørene rundt hvordan ting er programmert. Noen ganger kan det også være behov for å legge inn ekstra funksjonalitet i eksisterende SD-anlegg, eksempelvis av/på-knapp og statuslampe for tjenesten.
– Vi samarbeider også med andre programvareleverandører hvor vi ikke har ansvaret for oppkobling og konfigurasjon av bygget. Da har vi kun ansvaret for å regne ut settpunktene og for å kommunisere de tilbake til anlegget. I slike oppsett brukes tjenesten som en sky-til-sky integrasjon mot andre systemer. Dette er for de mest avanserte byggene som allerede har en digital tvilling eller et avansert byggautomasjonssystem som allerede er i skyen.
– Vi er blitt godt mottatt i markedet og har allerede omtrent 200 bygg som oppnår gode energibesparelser med tjenesten vår. Vi har allerede kunder i Norge, Sverige, Danmark, Frankrike og USA, og har planer om å vokse videre, avslutter Lunden.